57 800 katselukertaa: Menestystä etsimässä podcast 2023

tiistai 6. helmikuuta 2024

Puhutaanpa vuoden päätteeksi hieman podcasteista ja niiden toiminnasta b2b markkinoinnissa oman esimerkkini kautta.

Menestystä etsimässä podcastia tilaa YouTubessa 717 henkeä, audioalustoista muutama sata*


Pääkohderyhmänäni on SaaS-yritykset, eli pilviohjelmistoja tekevät yritykset, sillä siellä se suomalaisten kasvuyritysten kuumin ryhmä on. SaaS-yrityksiä on Suomessa parisen tuhatta, joista järkevää liiketoimintaa harjoittavia lienee alle tuhat. 

Tiesitkö muuten, että Suomen 4. suurin vientiala on softa, ja siitä valtaosa SaaSia? 

Onko alle tuhat tilaajaa paljon vai vähän?

Kanavaa katseltiin YouTubessa 57 600 kertaa, tyypillisen episodin kerätessä tuhannesta liki 9 000 katselua. Vaikka suurin osa katselee alle 3 minuuttia, kulutettiin kanavan sisältöä YouTubessa yli 1 600 tuntia. Podcast-alustoissa kuunteluita oli alle 10 000 kertaa*. 

Podcast löydetään videon kautta ja siitä uskalletaan pidemmälle: katsomaan loppuun, tilaamaan kanava, tilaamaan podcast-sovelluksella. 

Onko 60-70 000 katselu- ja kuuntelukertaa siis paljon vai vähän?

Haastattelin tänä vuonna 20 SaaS-yrittäjää yhtä moneen episodiin, ja opin valtavasti, kuten toivottavasti myös kuulijat. 

Podcast on tuonut uusia asiakkaita, niin kuuntelijoista kuin vieraistakin, ja onpa eräskin keskustelu jalostunut miljoonien mahdollisuudeksi. Tärkein on kuitenkin suhteet ja opit mitä menestyneiltä vierailtani olen saanut. Parhaat niistä, myönnettäköön, kerrotaan kahvihuoneen puolella, off the record. Täytyyhän kaltaisellani SaaS advisorilla olla jotain muutakin jaettavaa kuin julkisesti saatavilla oleva.

Oli busineksesi sitten SaaSia, tilaustaloutta tai aivan jotain muuta, uskon, että saat paljon irti Menestystä etsimässä podcastin jaksoista.

Crossing Continents: Ukrainian Max Pecherskyi scales PromoRepublic in US from Finland

torstai 14. joulukuuta 2023

In this enlightening episode of the 'Finding Success' podcast, we dive into the challenges and triumphs of founding a SaaS startup abroad. Our focus is on the intriguing journey of PromoRepublic, a Finnish SaaS company making significant strides in the US market. This story is not just about geographical transitions but also about strategic pivots and growth models specifically tailored for the demanding US market.

Today's guest, Ukrainian entrepreneur Max Pecherskyi, CEO & Founder of PromoRepublic, shares his insights with Antti Pietilä, CEO & Founder of Loyalistic and host of the SaaS Finland club. Max's narrative begins in Kyiv, simmers in Tallinn, and fully materializes into a thriving business in Helsinki. The decision to establish in Finland, despite the US being the primary market and the founders' unfamiliarity with the Finnish landscape, makes for a compelling discussion.

Crossing Continents: Ukrainian Max Pecherskyi scales PromoRepublic in US from Finland

Today's guest, Ukrainian entrepreneur Max Pecherskyi, CEO & Founder of PromoRepublic, shares his insights with Antti Pietilä, CEO & Founder of Loyalistic and host of the SaaS Finland club. Max's narrative begins in Kyiv, simmers in Tallinn, and fully materializes into a thriving business in Helsinki. The decision to establish in Finland, despite the US being the primary market and the founders' unfamiliarity with the Finnish landscape, makes for a compelling discussion.

We'll explore the supportive and dynamic Finnish Startup Ecosystem, revealing its unique attributes through the eyes of a Ukrainian founder. While many success stories emerge from Finnish entrepreneurs, Max's perspective provides a fresh lens on how the ecosystem's various components contribute to the success of SaaS startups.

The episode also chronicles PromoRepublic's evolution through three pivotal changes and multiple funding rounds. We'll uncover the transformative effect of an AppSumo promotion, which skyrocketed PromoRepublic's revenue and customer base in mere weeks. Additionally, we discuss the game-changing impact of strategic hiring, exemplified by a crucial addition from a competitor.

Join us on this journey of entrepreneurship, innovation, and cross-cultural navigation. Listen to the podcast on your preferred platform and dive into the world of PromoRepublic – where ambition crosses borders and dreams take flight.

You can listen the podcast in the following podcast platforms:

6000 asiakasta 60 maassa. Vieraana vuoden ohjelmistoyrittäjät 2023 Jukka Rantala, Cadmatic

tiistai 5. joulukuuta 2023

Tuore vuoden ohjelmistoyrittäjä 2023 on Jukka Rantala, Cadmatic. Tässä episodissa tutustumaan Antti Pietilän haastattelemana vuoden ohjelmistoyrittäjään ja Cadmaticin tarinaan.

Jukka Rantalan johdolla Cadmatic on kasvanut pienestä 10 hengen spinoffista 350 hengen kansainväliseksi ohjelmistotaloksi, jolla on 6000 asiakasta 60 maassa. Millainen kasvutarina ja haasteet menestyksen takaa löytyy? Entä kuinka toimitusjohtajan työnkuva on kasvun mukana muuttunut?

6000 Asiakasta 60 maasta. Vieraana vuoden ohjelmistoyrittäjä 2023 Jukka Rantala, Cadmatic

Jukka Rantalan johdolla Cadmatic on kasvanut pienestä 10 hengen spinoffista 350 hengen kansainväliseksi ohjelmistotaloksi, jolla on 6000 asiakasta 60 maassa. 

Cadmaticin 3D-suunnitteluohjelmistoa käyttää jo 40% maailman telakoista, ja esimerkiksi juuri luovutettu maailman suurin risteilyalus Icons of the Seas on suunniteltu Cadmaticilla. Laivanrakennuksen lisäksi Cadmaticilla suunnitellaan prosessiteollisuudessa ja rakentamisessa.  Näissä kaikissa suunnitteluun osallistuu suuri määrä alihankkijoita. Miten isoja laiva- tai teollisuushankkeita oikein suunnitellaan? Millaista yhteistyötä se vaatii osapuolten välillä? Entä mihin suunnittelu on menossa?

Puhumme yrittämisestä ja yrittäjyydestä sen modernimmassa ja laajemmassa merkityksessä. Tässä tarinassa kun yrittäjä ei ole perustaja tai pääomistaja. 

Vuoden ohjelmistoyrittäjä -palkinnon myöntää ohjelmistoalan kattojärjestö Software Finland ry. Antti Pietilä on yhdistyksen hallituksen jäsen.

Podcastin löydät Loyalisticin blogin lisäksi YouTubesta, Spotifysta, Applen ja Googlen podcast sovelluksista ja monista muista podcast-alustoista (linkit alla).

Kotimaassa voi nichessäkin menestyä. Vieraana Mikko Pohjanharju, Vitec Futursoft

tiistai 28. marraskuuta 2023

Kansainvälistymistä pidetään softa- ja SaaS-busineksessä menestyksen edellytyksenä. Tällä kertaa niin ei ole.

Auto- ja konealan ERP-ohjelmistoihin keskittynyt Vitec Futursoft on kasvanut pääosin kotimaassa jo 10 miljoonan liikevaihtoon ja tekee sillä erinomaista tulosta. Näinkin kapeasta nichestä on saatu jo 1900 yritysasiakasta ja paljon on vielä otettavaa. 

Kotimaassa voi nichessäkin menestyä. Vieraana Mikko Pohjanharju, Vitec Futursoft

Kansainvälistymistä pidetään softa- ja SaaS-busineksessä menestyksen edellytyksenä. Tällä kertaa niin ei ole. Auto- ja konealan korjaamo-ohjelmistoihin keskittynyt Vitec Futursoft on kasvanut pääosin kotimaassa jo 10 miljoonan liikevaihtoon ja tekee sillä erinomaista tulosta. Näinkin kapeasta nichestä on saatu jo 1900 yritysasiakasta ja paljon on vielä otettavaa.

Tarina alkaa kun kassakoneiden myyntimies Mikko Pohjanharju törmää antikvariaatissa PC-pohjaiseen kassapäätteeseen, ihastuu siihen, ja päättää etsiä sen koodanneen nuoren pojan käsiinsä. Ensin neuvotellaan isän kanssa ja sitten päästään jututtamaan tuolloin vielä alaikäistä poikaa. Tästä alkaa yhteinen softabusiness. Muutama vuosi myöhemmin suunnaksi valikoituu autoala, ja Futursoft syntyy.

Kova intohimo ratkaista asiakkaan ongelmia on ajanut yritystä eteenpäin jo 25 vuoden ajan. Samalla tarina on erinomainen aikamatka softabusineksen kehitykseen DOS:ista Windowsin kautta SaaSiin.

Toista tukijalkaa päädyttiin hakemaan konealalta. Sinne ei kuitenkaan menty AutoFutur-tuotteella, vaan tuote nimettiin konealalle KoneFuturiksi. Teknisesti kyse on samasta tuotteesta, mutta näppärä brändäys auttoi tekemään siitä asiakkaan mielessä juuri heille tarkoitetun.

Vuonna 2016 yrittäjät saavat palkkion exitin muodossa kun omistajaksi tulee ruotsalainen ERP-ohjelmistotaloja hankkiva Vitec Software Group. Futursoftista tulee Vitecin 15. yritys, ja tänä päivänä yrityksiä on jo 39.

Millaisia tarinoita ja opetuksia 25 vuoden menestystaipaleelle kuuluu? Entä millainen ostaja Vitecin kaltainen portfolioyritys oikein on, nyt kun kokemusta yhteistyöstä on jo 7 vuoden ajalta?

Näistä Vitec Futursoftin perustajaa ja toimitusjohtajaa Mikko Pohjanharjua haastattelee tuttuun tapaan Loyalisticin ja SaaS Finlandin vetäjä Antti Pietilä.

Puhumme myös kansainvälistymisestä, sillä sitäkin on Vitec Futursoftilla tehty ja kokeiltu, Virossa saatiinkin kunnon jalansija, mutta Ruotsissa valloitus meni tahmeaksi. Asiakkaita saatiin, ja niitä edelleen on. Miksi kansainvälistyminen ei onnistunut? Ja oliko siitä sitten lopulta haittaa?

Tarinan opetus lienee, että kotimaassakin voi nichessä menestyä. Vitec Futursoftin tie on ollut pitkä, ehkä siksi, ettei kohderyhmäkään ole nopeimmin teknologiaa omaksuva.

Podcastin löydät Loyalisticin blogin lisäksi YouTubesta, Spotifysta, Applen ja Googlen podcast sovelluksista ja monista muista podcast-alustoista (linkit alla).

16 miljoonalla infrarakentamisen päästöjä vähentämässä. Vieraana Teemu Kivimäki, Infrakit

tiistai 7. marraskuuta 2023

Kun Teemu Kivimäki tutustui opiskeluaikana infrarakentamiseen, oli ala hännänhuippuna digitalisaatiossa. Vuosia kestäviä ja jopa satoja miljoonia maksavia hankkeita johdettiin paperisilla suunnitelmilla, sähköpostiliitteillä ja puhelinrumballa. Ei ihme, että hankkeet yleensä myöhästyvät ja ylittävät budjetin.

Kun mieli sitten teki yrittäjäksi, valikoitui liikeideaksi useista vaihtoehdoista tutkimushankkeessa syntynyt ajatus infrarakentamisen komentokeskuksesta ja sen pohjalta syntyi Infrakit.

16 Miljoonalla infrarakentamisen päästöjä vähentämässä.

Infrakitin tarina tutkimushankkeesta infrarakentamisen tehostajaksi ja päästöjen vähentäjäksi 16 miljoonan rahoituksen turvin, kertojana perustaja, toimitusjohtaja Teemu Kivimäki.

Ensimmäiset vuodet mentiin kengännauhabudjetilla. Eipä tarvinnut yrittäjän uusia vaatteita ostella. 

Pikku hiljaa MRR (kuukausittainen toistuvaislaskutus) kasvoi, ja kasvoi.

Miljoonan kohdalla alkoi tuntua, että vaikein on takana. Vaikka yrityksen ostajia oli jo oveen kolkutellut, saivat perustajat ilmastoherätyksestä uuden mission. Samalla kun Infrakit tehostaa infraprojektia, se auttaa säästämään keskimäärin 14 kiloa hiilidioksidia per Infrakitin liikevaihtoeuro. Ei siis tullut exitiä, vaan entistä suurempi halu pelastaa maailmaa infrahanke kerrallaan. Mitä enemmän Infrakit kasvaisi, sitä enemmän hiilidioksidia säästyisi.

Kasvua vauhdittaakseen löydetyttiin rahoittajaksi saksalainen superenkeli, joka rahoitti yritystä 10 miljoonalla eurolla. Ja siihen perään saatiin Ilmastorahastolta 6 miljoonan laina, jolla rahoituspotti kasvoi 16 miljoonaan euroon.

Matka 60 henkeen ja 5 miljoonan ARR:ään ei tietenkään ole ollut helppo eikä suoraviivainen, kuten episodissa kuullaan Infrakitin perustajan ja toimitusjohtajan Teemu Kivimäen kertomana. Haastattelijana tuttuun tapaan Loyalisticin ja SaaS Finlandin vetäjä Antti Pietilä.

Podcastin löydät Loyalisticin blogin lisäksi YouTubesta, Spotifysta, Applen ja Googlen podcast sovelluksista ja monista muista podcast-alustoista (linkit alla).

1 – 5 / 240